capstantia

Mitt livs historier

Under construction.

Det var magi redan från första början. Salvador Dali föddes två gånger. Den Salvador vi menar, var den andra av två bröder med samma namn. Den förste Salvador, som var hans äldre bror, dog efter knappt två år. De riktige föddes den 11maj 1904, nio månader efter den förstes död, och som en ersättning för den förste.

Föräldrarna kunde aldrig glömma den förstfödde Salvador, vilket gjorde att den riktige Salvador fick med sig en lång livsbörda för att han hade stulit sin brors hela existens - hans dubbelgångare, hans ersättare. Något som föräldrarna ofta påminde honom redan som liten, då de tog med honom till broderns grav där han kunde läsa sitt eget namn på gravstenen.

Salvador Dalis extrema självfixering härleds till dessa ständiga påminnelser om den andre Salvador. Han kände ett behov av att visa, att det var han som var den verklige. Att bevisa sin egen existens måste ha varit svårt.

Dali Dandelion (maskros) av Ines Zgonc.

"Porträtt av min döde bror" (1963). Förföljaren.

"Porträtt av min far" (1925). Fadern var notarie, en både framgångsrik och respekterad man i staden. Även om han var egensinnig och kunde få sina vredesutbrott.

Salvador Dali föddes och växte upp i Figueres i den nordöstra delen av det spanska Katalonien. Staden hade den vidsträckta Empordà-slätten inpå knutarna. En slätt som avskärmades geologiskt från andra delar av Spanien, med Pyrenéerna i norr och Alberes-kullarna i söder, och utmed Medelhavet.

Dali skulle under sin livstid fylla denna slätt - detta landskap - med medvetna och omedvetna psykodraman i sina bilder, och i skrifter... Det var hit han alltid återvände. Endast här fann han det lugn och den harmoni, som betydde allt för att han skulle vara förmögen att måla över huvud taget.

Empordà var var för honom en stor plan yta, som alltid stod beredd att förvandlas i hans huvud, och återges med hans magiska penslar eller knivskarpa penna.

"Dröm, orsakad av ett bis flykt runt ett granatäpple, en sekund före uppvaknandet" (1944).

"Minnets envishet" (1931).

Familjen Dali bodde i en stor lägenhet i centrum av staden, inte långt från den La Rambla (storgatan), som fanns i varje spansk stad med självaktning.

Familjen blev fulltalig när en lillasyster föddes. Här bodde nu 1907 den riktige Salvador tillsammans med sina föräldrar, sin lillasyster Ana Maria, mormodern, en ogift moster, barnsköterskan Llúcia och husorna i köket.

Nu var det som allt hade tagit en ny vändning för familjen Dali. För föräldrarna gällde det att rädda kvar det som fanns av bröderna Salvador, det vill säga han som fanns kvar: Den riktige.

Han blev blev både bortskämd och överbeskyddad. Han gjorde en massa hyss och blev något av husets tyrann. Något som hans auktoritäre far bannade, medan modern förlät honom de allra värsta upptågen. Därför blev hans far en fiende och hans mor en ängel.

"Porträtt av Llúcia" (1918). Han älskade sin barnsköterska, som han senare beskrev som påvelik.

"Avvänjningen av möbel-födan" (1934). Dali gjorde som 14-en målning av Llúcia, som han sedan gjorde om till denna surrelistiska målning med en fiskarkvinna i Port Lligat som sitter och lagar nät.

Salvador började trilskas med sin far redan i tidiga år. Han skrämde upp honom med sina tillgjorda hostattacker, fick hysteriska utbrott, kissade i sängen med vilje, kletade sin avföring runt hela huset...

Att fadern var en fiende, och en farlig sådan, beskrivar han själv i sitt första minne av honom när han sitter i sin gungstol och lyssnar på Ave Maria från en trattgrammofon: Då jag står framför honom kan jag med musiken som bakgrund se hans lejonkäke, fylld av sin skrämmande kraftfullhet, röra sig fram och tillbaka ovanför mitt huvud.

Salvador skulle föra ett gerillakrig med sin far hela livet. Han tyckte att den mannen förtryckte honom och styrde hans liv. Medan fadern ansåg att hans egensinnige, bångstyrige och excentriske son behövde rättesnören och måste tuktas.

 

"Fiesta i Figueres (1916).

Familjen Dali 1910. Salvador hade en barndom som präglade av kvinnlig omsorg. Från vänster ser vi moster Catalina, modern Felipa, tyrannen själv, barnflickan Llúcia, lillasystern Ana Maria och mormor Ana Ferrer.

Salvadors mor var raka motsatsen till den stränge fadern. Hon var gudomlig i hans ögon, ett helgon som stod över all mänsklighet. Det påstås att hans förhållande till modern beskrivs bäst i hans egen märkliga roman Dolda ansikten långt senare:

Vi sover tillsammans varje gång hon känner lust att gråta. Det händer ungefär två gånger i veckan... hon kommer springande till min säng och ber mig sätta på mig något; annars skulle hon känna sig skamsen; sedan måste jag lägga mig tätt bakom henne, hålla hårt om henne och vila kinden mot hennes nacke för att värma den. Det får henne att somna. Sedan tar jag genast av mig pyamsen och lägger undan den; och om hon vaknar mitt i natten skriker hon av förskräckelse som om min kropp var en djävuls.

"Porträtt av målaren mor" (1920).

"Gåtan om min Desire eller min mor, min mor, min mor" (1929).

När Salvador var liten fick han absolut inte gå in i köksregionen. Men det gjorde han ibland ändå. Smög in, och norpade åt sig av godsakerna som låg framme. Det hände att han stoppade i sig så häftigt att han klyktes, men det var ändå något det bästa han visste. Att få smak av den underbara arom, som endast skuldkänsla och fruktan för upptäckt, kunde ge.

Att han var husets kung rådde det ingen tvekan om. På Heliga tre kungars dag fick han bland annat en bländande kungadräkt. En förgylld kungakrona, en spira och en mantel kantad av hermelin. Den hade han ett tag på sig varje dag, och med den utstyrseln, med spiran i ena handen och en piska i den andra, fick han för sig att läxa upp pigorna i köket.

Men han var onekligen snabb i vändningarna. För när han var sex år ville han bli kock och när han var sju, så skulle han bli Napoleon. Han sa själv att hans ärelystnad blev bara större och större med tiden.

"Kungen av pengar" (1978).

"Dali som sexåring när han trodde att han var en flicka, lyfter skinnet av vattnet för att se en hund sovande på sjöbottnen" (1950). Om sig sig själv som flicka sa han: "Jag hade krona, mantel över axlarna och var i övrigt helt naken. Sedan klämde jag ihop könsorganen mellan låren för att så långt som möjligt se ut som en flicka".

"Den sista måltiden" (1955).

"Festival i Figueras" (1921).